zaterdag, januari 05, 2008

Bomen.


Begin jaren negentig van de vorige eeuw trok ik met statief en kleinbeeldkamera met zwart-wit film het bos in. Het ging me daarbij vooral om de weergave van het licht tussen de bomen. Omdat te benadrukken heb ik veel dubbelopnames op het zelfde negatief gedaan met een licht verschil in scherpstelling, Geeft, mede door het 20mm objectief wat ik gebruikte, een vervreemdend effect. Sommigen vonden mijn bomen vooral somber, ik vond en vind sommigen vooral sterk en raadselachtig. Zoals ik het bos nog steeds vind.
(voor een artikel voor het lexicon van de Leidse Universiteit, wat Martin Harlaar zeer respectvol aan het schrijven is, digitaliseer ik een deel van het analoge archief. Vandaar dat deze beelden nu op het log komen. Ook omdat de bovenste foto een vormovereenkomst heeft met het bovenste Diemer Landschap uit het vorige bericht. Jullie zullen nog wel meer oud werk gaan zien de komende tijd).
Foto boven: Bos bij Bakkum. Juni 1993.
Foto onder: Bos bij Heveadorp. Januari 1992.

Geen opmerkingen: