donderdag, januari 17, 2008

Werkelijkheidsbeschrijvende Fotografie!


“DE werkelijkheid bestaat niet. Alleen persoonlijke waarnemingen van die werkelijkheid”.
Ik weet niet meer van wie deze uitspraak was, maar ik moest er aan denken toen Martin Harlaar en ik een fotoselektie aan het maken waren voor het artikel in lexicon van de Leidse Universiteit. (zie ook 5 januari jl op dit log).
Wanneer er dan door de huiskamer verspreid een stevige voorselectie ligt dan valt op dat de 2 grote constanten in mijn werk nl het weergeven van landschap & het weergeven van mensen in de publieke ruimte al vanaf het begin aanwezig waren.
Verder veel zwart-wit. Pas bij de digitale techniek doet bij mij kleur echt haar intrede. Maar dat heeft alles te maken het feit dat je nu ook bij kleur qua resultaat bijna alles in de eigen hand kunt houden.
Ik ben dus geen enscenerende fotograaf. Ooit verzon ik voor een workshop de term werkelijkheidsbeschrijvende fotografie. Dat is op mijn werk van toepassing.
Foto's: 15/01/07. 13u35. Meerkoet Diemen.

Geen opmerkingen: