zondag, mei 30, 2010

Vanwege Fragmentarische Aard (21)


-1 van de dingen die ik verder wil onderzoeken in de serie “Vanwege Fragmentarische Aard” is de relatie tussen de afbeelding op bijvoorbeeld reclameposters of tentoonstellingsfoto en wat zich afspeelt in de realiteit in de omgeving van die afbeelding van poster of billboard. Zo moet er een nieuwe realiteit van de foto ontstaan.
-Ooit schreef ik: “Kleur is slechts een schilletje om de dingen. Zwart-wit fotografie geeft de essentie van de werkelijkheid weer”. Nu denk ik anders. Kleur is de cadeauverpakking van de realiteit. Met fotografie kun je die verpakking zo fotograferen dat er een nieuwe werkelijkheid ontstaat, die de essentie van de gefotografeerde werkelijkheid onthult.
-Wat betreft de foto’s van het voorjaarsreisje naar Berlijn en Zwitserland (met uitstapjes naar Polen en Italië): De selectie en opmaak voor een nieuw Blurbboek is in volle gang. Daarover later meer.
Foto boven: Antwerpen. 28/5/10. 12.52 uur
Foto onder: Antwerpen. 28/5/10. 13.15 uur

3 opmerkingen:

Ben De Straatfotograaf zei

Jammer vd reflectie vd fotograaf in de bovenste foto

Jaap Bijsterbosch zei

Tja, ik denk er toch anders over. Inderdaad, die reflectie schuurt een beetje, maar dat is als een beetje peper in een lekkere maaltijd. 't Maakt het net wat geprononceerder.
Een beetje minder braaf. Bovendien vertelt de reflectie iets over het materiaal ven de geëxposeerde foto, dat glanst. Verder vind ik in het algemeen dat fotografen veel te bang zijn om zelf in beeld te komen.

Robert zei

Vind de reflectie in dit geval ook wel iets toevoegen. Het benadrukt juist het stukje "niet-werkelijkheid" in de foto.