dinsdag, september 28, 2010

Vanwege Fragmentarische Aard (41)

Degenen die mijn blog al enige tijd volgen, weten dat ik een tijd lang situaties in treincoupés heb gefotografeerd. Op zich ben ik daarmee gestopt, omdat het me puur fotografisch weinig genoegen meer gaf. En dat bedoel ik in de zin van dat fotografie altijd over fotografie moet gaan, iets duidelijk moet maken over fotografie in het algemeen of in de foto onderzoeken hoe het medium werkt. Dat moet dan boven het verhaal van de situatie uitstijgen.
Natuurlijk, in deze foto is het een maf gezicht hoe de meneer zich te slapen heeft gelegd met een slaapmasker voor zijn ogen. En met oordopjes in, maar dat zie je niet op de foto.
Het ging mij om het waanzinnige rood van het gordijn van de treinwagon. & hoe Rood een vervreemdende sfeer schept in een fotografisch beeld…
Leve de wat ouderwetse Belgische treinwagon…
Foto: Luxemburg-Luik. 16/9/2010. 15.10 uur.