woensdag, maart 03, 2010

Treincoupé

Persbericht

Van 5 maart 2010 tot en met 11 april 2010 toont Jaap Bijsterbosch de foto serie “Treincoupé” in de raamgalerie van Studio Franjo te Amsterdam.

´Zit stil, reis en kijk om je heen.´ Jaap Bijsterbosch (1951) observeert geduldig menselijke gedragingen in de beslotenheid van de treincoupé. Hij maakt zijn beelden ondermeer in Nederland, België, Italië, Zwitserland, Duitsland.

Op een dag zit de fotograaf in een overvolle coupé, als hij om zich heen allemaal slapende mensen ziet. Hij aarzelt geen moment en pakt zijn camera. Het wordt de eerste foto in een lange reeks. Bijsterbosch raakt gefascineerd door de paradox van privégedrag in de publieke ruimte van de treincoupé. De treincoupé als openbare huiskamer.
Bijsterbosch koopt een speciale camera om zo onopvallend mogelijk te kunnen fotograferen. Soms krijgen de foto´s een ietwat voyeuristisch karakter. Toch blijft de blik van de fotograaf mild.

Een enkel beeld is dikwijls niet genoeg voor de filmische scènes, die zich voor de lens van de camera afspelen. Daarom ontstaan er soms sequentieachtige series van kleine gebeurtenissen, die zich afspelen in de besloten treincoupé.

Bijsterbosch kijkt graag achter de alledaagse laag van de werkelijkheid. Vaak hebben zijn foto´s een sfeer van raadselachtige poëzie. Toch zal een aandachtig kijker een glimlach van herkenning vaak niet kunnen onderdrukken.

De foto worden getoond in de speciale ambiance van de raamgalerie van Studio Franjo. Door de laagdrempelige presentatie wordt de werking van de foto´s verder versterkt. Toevallige voorbijgangers worden toeschouwers, zoals toevallige treinpassagiers hoofdrolspelers worden in alledaagse tafereeltjes in de treincoupé.

De serie bestaat uit 65 fotobeelden, aangevuld met korte toelichtende tekstfragmenten die Bijsterbosch schreef in de tijd dat de fotoserie ontstond. Op de achtergrond rolt het landschap buiten het treinraam voorbij.

Wanneer: 5 maart 2010 tot en met 11 april 2010.
Waar: Studio Franjo, 2-e van der Helststraat 1073 AH Amsterdam
Open: 9 tot en met 23 uur, dagelijks.

Feestelijke afsluiting vrijdag 9 april 17.00-19.00 uur.

Foto: Pisa-Livorno (I) 5/8/06. 15.32 uur

2 opmerkingen:

odete zei

Grappig om te lezen dat je het "stiekem" doet, dat vroeg ik me al af (zie verhaal over wachtende-honden) Nooit kwaaie mensen op je af gehad? En zet je ergens een tekst dat mensen die zichzelf herkennen op de foto, zich bij jou kunnen melden voor een afdrukje? Ik vind dit maar een ingewikkeld issue in de fotografie, hoever mag je over de privacy-grens gaan? Ik zou het bv totaal niet kunnen waarderen om mezelf ergens op een tentoonstelling tegen te komen terwijl ik van niets weet. Maar ik doe hetzelfde als ik plaatjes maak.

Jaap Bijsterbosch zei

Zelf hanteer ik de regel in publieke ruimtes: What you see, you can get. Zolang ik mensen niet in hun belang schaadt mag ik ze fotograferen. En privacy? Dat is als je thuis zit. Maar in de publieke ruimte?
Boze mensen heb ik nooit op me afgehad. Wel mensen die te kennen gaven het liever niet te willen. De meeste mensen vonden het leuk. De meneer op de foto vandaag gaf bijvoorbeeld met een glimlach te kennen dat hij instemde met het maken van de foto. Overigens de mevrouw sliep nog toen ik uitstapte.
Zelf heb ik er trouwens totaal geen moeite als ik mijn hoofd op een expo tegenkom.
Het spreekt vanzelf dat mensen een drukje mogen, al zet ik dat er niet bij op de tentoonstelling, heeft niets met de inhoud van mijn verhaal te maken: het observeren van menselijke gedragingen in de publieke ruimte van de treincoupé.