maandag, augustus 31, 2009

Panoramaatjes


Toen ik gisteravond terugfietste van Buitenkunst en op het plekje kwam van de foto van 23 augustus brak ineens de zon even door. Weer was daar de magie van het Hollandse Licht. Die magie bleef tot Zwolle.
Foto boven: Tussen Kampen en Zwolle. 30/8/09. 19.23 uur.
Foto onder: Tussen Kampen en Zwolle. 30/8/09 18.53 uur.
(Klik even op de foto als je de foto groot gaat zien)

vrijdag, augustus 28, 2009

Buitenkunst

Vandaag vertrek ik naar Buitenkunst voor het geven van workshops op het laatste weekend van het seizoen. Maandag ben ik weer op dit weblog terug.
Het laatste weekend is altijd speciaal. Veel van de collega’s zie je een heel jaar niet meer en dat veroorzaakt vaak een bijzondere sfeer, zijn positieve uitwerking op de workshops.
De meegaande foto maakte ik in de achter het podium van het grote theater op het Buitenkunstterrein van een openbare zangles door collega Katja, waarvan je
hier de website vindt. Behalve stemcoach is ze een uitstekend zangeres.
Foto: Buitenkunst Randmeer. 12/8/2009. 21.21 uur.

donderdag, augustus 27, 2009

Zelfportet # 49

De fotograaf wordt steeds meer een acteur in zijn eigen filmstill. Dat is het magische van fotografie: Men kijkt in een spiegel, verwondert zich, trekt een zonnebril uit de staander, zet die op de neus en is verbaasd is over het vreemde personage wat daar staat. De camera wordt te voorschijn gehaald en voilá, weken later denk ik: “Die man in de spiegel, met dat kleine cameraatje, ben/was ik dat?”
“Brilletje, brilletje aan de wand, wie is de schoonste in dit warme land?”
Foto: Paphos, Cyprus. 20/7/09. 13.01 LT

dinsdag, augustus 25, 2009

Van voorbijgaande aard (53)

Over de serie: “Van Voorbijgaande Aard”:

Steeds meer worden de door mij waargenomen en met de camera vastgelegde elementen uit visuele werkelijkheid slechts het materiaal om achteraf virtueel een eigen sfeer te scheppen.
Foto Paphos Cyprus. 22/7/09 11.40 LT
(en steeds meer is de plaats- en tijdsaanduiding van de foto paradoxaal, de plek en de plaats zijn bijzaak, hoofdzaak is de foto zoals die nu is en wat die uitstraalt. En dat laatste mogen jullie zelf uitmaken!)

zondag, augustus 23, 2009

Panoramaatje

Op een avond fietste ik van Kampen naar Zwolle, om daar de fiets en mezelf op de trein naar huis te zetten. Toen ik even stopte om wat te drinken was daar plotseling een zonneplekje, Hollands Licht kan dus nog steeds toveren.
Tussen Kampen en Zwolle, aan de Noordzijde van de IJssel. 14/06/09. 19.30 uur.
(Klik op de foto even als je de foto groot gaat zien)

vrijdag, augustus 21, 2009

Van voorbijgaande aard (52)

Zo warm als het gisteren in Nederland was, was het dus elke dag op Cyprus. Geen droge warmte, maar net zo drukkend als gisteren hier, omdat de warme wind daar meestens uit westelijke richting kwam en komt, over het warme Middellandse Zeewater.
Foto: Paphos, Cyprus. 16/07/09. 17.04 LT

woensdag, augustus 19, 2009

Zelfportret # 48

“ Het was er overdag vaak zo warm, dat men maar 1 ding kon doen:
In het lauwwarme water van het zwembad liggen.”

Foto: Paphos (Cyprus). 11/07/09. 13.23 LT.

maandag, augustus 17, 2009

Pont

Pontjes zijn helaas een uitstervend middel om een rivier te passeren. Het is bijzonder prettig om een fietstocht even te onderbreken & de rust van het golvende water te ervaren.
Foto: Genemuiden. 15/08/09. 14.11 uur
(om dit beeld groot te zien, wat aan te raden is, klik er even op)

vrijdag, juli 10, 2009

Brug

(om dit beeld groot te zien, wat aan te raden is, klik er even op)

Vreemd, dat zo’n combinatie van beelden op deze manier zo’n ruimtelijk gevoel oproept.
Zou het aan de herhaling van het blauw liggen?
Foto: Moerdijkbrug. 6/7/09. 20.47 uur.

Iets anders. Uw blogfotograaf gaat vandaag op zomerreces. Op het programma staat vakantie van de familie Bijsterbosch op Cyprus. Meteen daarna geef ik een aantal weken workshops bij Buitenkunst.

Vanaf ongeveer 17 augustus zal ik weer regelmatig beelden laten zien, voorzien van korte verhaaltjes.
Iedereen een heel goede zomer toegewenst en keep in touch.

donderdag, juli 09, 2009

Hollandse treincoupé

Zij: Toch handig, zo’n draagtas van Appie, al is die van Dirk mooier.
Hij: Blij dat ik die mooie aktetas van Opa heb gekregen.
Foto: Rotterdam-Amsterdam. 2/7/09. 23.34 uur

dinsdag, juli 07, 2009

Zelfportet # 47

Achter deze foto zitten geen gedachten in woorden. Wel zit er een stroom van beelden in die door mijn hoofd gingen, toen ik de foto maakte. Die hadden te maken met het licht en schaduwspel van de luxaflex zondagavond op mijn gezicht. Zonder dit woordelijk in mijn hoofd te benoemen wist ik dat als 1 oog door de zon zou worden uitgelicht, dit iets zou uitdrukken, wat veel met mij te maken zou hebben.
Wat dan? Vraag het me niet, daar maak ik nou juist beelden voor.
Foto: Diemen. 4/7/09. 19.37 uur.

zondag, juli 05, 2009

Van voorbijgaande aard (51)


Zaken achter tralies weggestopt krijgen vaak iets geheimzinnigs.
Foto boven: Brussel. 21/6/09. 13.35 uur
Foto onder: Brussel. 2/7/09. 12.21 uur

vrijdag, juli 03, 2009

Diemer Landschap

Uw fotograaf staat voor deze foto onder het viaduct van de autoweg A-1, die Diemen 8 rijstroken + 2 vluchtstroken breed doorsnijdt. Dat worden 12 rijstroken + 2 vluchtstroken. Want het autoverkeer moet rollen. Allemaal van die privĂ©appartementjes op 4 wielen van om en nabij de 1000 kg met daarin vaak maar 1 persoon. Wat een verspilling van energie en brandstof! En nee, ik vind niet dat je met elektrische auto’s het probleem oplost. Ergens moet de elektrische energie opgewekt worden. Dat zou bij het huidige vervoer ongeveer betekenen minstens 5 grote elektriciteitscentrales. En het probleem van het gigantische ruimtebeslag van al die lieve wagentjes los je nog steeds niet op.
Kortom ik ben voor minder auto’s, meer treinen en vooral meer werken waar men woont!
(Overigens heeft de club van Rome in 1970 voorspeld dat de industriële groei rond 2010 zou stagneren. Het lijkt er veel op!)

Foto: OudDiemerlaan. 17/6/09. 15.44 uur

woensdag, juli 01, 2009

Zelfportret # 46

’t Is soms een van de charmante aspecten van het medium: Het imperfecte als stijlmiddel.
Foto: Leuven (B). 28/6/09. 15.51 uur

maandag, juni 29, 2009

Van voorbijgaande aard (50)


“Fotografie, dat is toch beeldende communicatie?”
“Jazeker”.
“Wat communiceren deze foto's dan?”
“PoĂ«tische geladenheid?”
“Tjonge!”
Foto boven: Brussel. 21/6/09. 12.09 uur
Foto onder: Brussel. 21/6/09. 12.27 uur

zaterdag, juni 27, 2009

Diemer Landschap

Zo’n om de lantaarnpaal gegooide fietsband is voor de hardwerkende fotograaf een buitenkans!
Foto Diemen Sportlaan. 17/6/09. 15.28 uur.

donderdag, juni 25, 2009

dinsdag, juni 23, 2009

Van voorbijgaande aard (49)


Het gaat in “Van Voorbijgaande Aard” er niet om wat ik heb gefotografeerd, maar wat het zou kunnen zijn wat ik heb gefotografeerd. Dus niet een groezelige metrogang in Brussel, maar mensen die naar het licht gaan van uit een duistere schuilkelder. Niet de opgefleurde stationshal van Gent Sint Pieters, maar een reiziger die in een vreemd oerwoud verwonderd om zich heen ziet.
Foto boven: Brussel. 21/6/09. 14.37 uur
Foto onder: Gent. 19/6/09. 14.54 uur

zondag, juni 21, 2009

Treinreis

De wolken en ik. We reisden een poosje samen. Daarna gingen we elk onze weg.
Foto’s: Brussel-Mechelen. 19/06/09. 19.36-19.41 uur.

vrijdag, juni 19, 2009

Diemer Landschappen


Het is 1 van de dingen die het werken aan een serie “Diemer Landschappen” interessant maakt: Het vastleggen van veranderingen in het landschap. Die meestal door menselijk ingrijpen tot stand komen.
Overigens is de brug van de foto’s dit weekend dicht voor alle verkeer. Hij wordt een stukje hoger getrokken.
Foto boven: Oude Muiderstraatweg. 18/6/09 16.05 uur
Foto onder: Oude Muiderstraatweg. 14/9/06 17.12 uur

woensdag, juni 17, 2009

Zelfportret # 44

Fietsen in de Flevolandpolder. Over de voormalige zeebodem: Het blijft een vreemd idee, dat op de hoogte waar ik mijn foto’s neem vroeger de haringen zwommen.
Als klein kind heb ik nog gezien, dat er alleen water was. Ik zie mezelf als klein jochie op een strandje bij Elburg staan. Aan de horizon zijn draglines bezig. Volgens mijn vader wordt er een dijk gebouwd.
Foto: Lelystad-Dronten. Wisentweg. 12/06/09. 17.24 uur

maandag, juni 15, 2009

Hollandse Panorama's


Afgelopen vrijdag ben ik met een straffe noordwesterwind in de rug van Enkhuizen naar Lelystad gefietst om in de polder op Buitenkunst een fotografieworkshop ”Landschap en Ruimte” te geven. Panoramafoto’s hebben al snel een ruimtelijke werking. Toch staat de foto in de schaduw van de ervaring van wind, licht, lucht en de geur van het (zoete) IJsselmeerwater.
Onderweg ben ik 1 x ingehaald, heb zelf 2x ingehaald en heb 4 x fietsende tegenliggers gehad. De auto’s waren weer eens niet te tellen.
Foto boven: IJsselmeer. 12/6/09. 14.47 uur.
Foto onder: Dijk Lelystad-Enkhuizen. 15.32 uur.

vrijdag, juni 12, 2009

Diemer Landschap


Eerder schreef ik over het terrein bij de Sniep in Diemen, wat jaren braak lag. Sinds begin van dit jaar wordt er gebouwd. Op de brochures lijkt het alsof er zeeën van ruimte tussen de huizen gaan ontstaan.
Foto boven: Diemen Sniep 25/01/09 14.20 uur
Foto onder: Diemen Sniep 9/6/09 16.41 uur

woensdag, juni 10, 2009

Zelfportret # 43

Bij een vierkante foto komt de spanning van het beeld uitsluitend voort uit de compositie van het beeld zelf. Bij zwart-wit verkrijg je ook geen spanning door kleurgebruik. Misschien doen zwart-witte vierkante beelden daarom vaak zo puur aan.
Foto: Rotterdam. 4/6/09. 14.37 uur.

maandag, juni 08, 2009

Hollandse treincoupé

Avondzonlicht in een treincoupé: Balsem voor mijn romantische ziel.
Foto: Rotterdam CS. 24/04/09. 19.44 uur.
(om goed te zien, even op de foto klikken)

zaterdag, juni 06, 2009

Van voorbijgaande aard (48)

Deze foto nam ik afgelopen donderdag van de Erasmusbrug in Rotterdam, nadat ik in het Fotomuseum de tentoonstelling van de Parijse foto’s van Robert Frank had gezien. Als je echt iets heel indrukwekkends wilt zien, heb je vandaag en morgen nog de kans. Subtiele, poĂ«tische, zeer zachte maar heel indrukwekkende fotografie, die op een wonderlijke manier nog steeds heel actueel is.
Foto: Rotterdam. 4/06/09. 15.27 uur.

donderdag, juni 04, 2009

Zelfportret # 42

’t Is de nacht van pinksterzondag op pinkstermaandag & een zwoele nacht als ik deze foto neem.
Mijn zaklamp stort het licht over me uit.
Foto: Buitenkunst Randmeer. 2/06/09. 0 uur 52.

dinsdag, juni 02, 2009

Van voorbijgaande aard (47)

Dit beeld illustreert maar eens weer, waar het me in de serie “Van Voorbijgaande Aard”om gaat: elementen, die niets met elkaar te maken hebben, krijgen door het verband wat gelegd wordt door de plaatsing in het kader van de foto, een betekenis. Die betekenis bestaat du bij gratie van de foto en de fotograaf. In de foto van vandaag is het verband “megadeth” ten opzichte van de processie. Voeg daarbij het lange blonde haar van Bas en de plaats van het hoofd in het beeld, waardoor het lijkt alsof het processiestuk rechts op de foto zweeft. Dit ontstaat door de plaats van de beeldelementen in het kader. ’t Is voorbij op het moment dat ik mijn lens op een andere plaats in de werkelijkheid om mij heen richt. Vandaar: “Van Voorbijgaande Aard”.
Foto: Appenzell (CH). 3/5/09. 10.34 uur.

vrijdag, mei 29, 2009

Zwitserse treincoupé

In een lange tunnel zuigt de hardrijdende trein de lucht een heel klein beetje vacuüm. De luchtdruk in de coupé neemt dientengevolge iets af. Als de trein de tunnel bijna uit is, komt die in aanraking met de normale luchtdruk van buiten. De luchtdruk in de coupé neemt iets toe. De passagier voelt dat aan zijn oren. Als je tijdens een lange rit door een tunnel je oren plotseling voelt ploppen, weet je dus dat de tunnel dra verlaten wordt, en de trein het daglicht in zal snellen.
Foto: Bern-ZĂĽrich. 2/5/09. 11.57 uur.

woensdag, mei 27, 2009

Zelfportret # 41

Ze zeggen dat de rechterhelft van de menselijke hersenhelft de linkerkant van het lijf aanstuurt. Die rechterhelft staat bijvoorbeeld voor creativiteit, intuĂŻtie, taal en meer van dat soort zaken. De linkerhelft in de hersenpan stuurt de rechterkant van ons lichaam aan. Die linkerzijde staat dan voor ordening, rationaliteit ect.
Mogen jullie raden wat op deze foto de linkerzijde van mijn gezicht is, en wat de rechterkant.
Foto: Diemen. 25/5/09. 11.17 uur.

maandag, mei 25, 2009

Panorama's



’t was leuk op Buitenkunst. Goede workshops, enthousiaste deelnemers en plezierige collega’s.
Alsof men weer thuiskomt na een jaar. Bij voorkeur ga ik een deel van de reis er naar toe per fiets. Onderweg zie je nog eens wat en zoals wel vaker gememoreerd op dit log: Fietsen maakt het hoofd leeg & de gedachten helder.
Foto boven: Knardijk, Flevoland. 21/05/09. 15.04 uur
Foto midden: Knardijk. Flevoland. 21/05/09. 15.19 uur.
Foto onder: Achter Elburg. 24/05/09. 11.07 uur.

donderdag, mei 21, 2009

Diemer Landschappen


In deze tijd van het jaar kent het net uitgekomen groen vele kleurnuanceringen, of het nu bewolkt of zonnig is.
Foto boven: Diemer Bos. 9/5/09
Foto onder: Diemer Polder 15/5/09
Overigens is een andere foto uit de “Diemer Landschappen” één van de zeven Persfoto’s bij het GKf-jaarboek 2009-2010. Dat boek wordt morgen op het fotofestival van Naarden gepresenteerd.
Ik ben daar niet bij, want ik geef workshops op
Buitenkunst.
Het boek 'GKf Fotografen 2009-2010' kost € 24,95 exclusief verzendkosten en kan rechtstreeks worden besteld bij de vereniging door overmaking van
€ 30,45 op girorekening 1975464 onder vermelding van ' GKf Jaarboek 2009-2010', ISBN: 978-90-807886-3-3. De GKf is bereikbaar via tel: 020-612 46 27 of
e-mail:
info@gkf-fotografen.nl

dinsdag, mei 19, 2009

Zelfportret # 40

Ik kijk naar mijn bescheiden bijdrage op de tentoonstelling over Doel. Dit is een initiatief van Fotodok op het Fotofestival van Naarden.
Foto: Naarden. 17/05/08. 15.08 uur.

vrijdag, mei 15, 2009

Zwitserse treincoupé

Wist U dat er onenigheid bestaat over de ware aard van de banaan? Is het een kruid, een groente, of een vrucht?
Foto: Spiez-Bern. 2/5/09. 18.31 uur.

woensdag, mei 13, 2009

maandag, mei 11, 2009

Van voorbijgaande aard (45)


Het maakt niet uit of het reclame of graffiti is, lettertekens en mens vormen in 1 beeld een dwingende combinatie.
Foto boven: Amsterdam. 14/3/09. 17.03 uur.
Foto onder: Luik. 17/4/09. 15.56 uur.

zaterdag, mei 09, 2009

Van voorbijgaande aard (44)


Langzamerhand komen in de serie “Van Voorbijgaande Aard” foto’s voor van steeds kleinere details. Eerst lette ik erg op combinaties van beeldelementen in de grote ruimte, de laatste tijd kijk ik ook & vaker naar & in de kleine ruimte.
Foto boven: Chamonix (FR). 2/5/09 12.43
Foto onder: Domodossola (I) 1/5/09 15.08