zondag, december 13, 2009

Zelfportret (oud)

Vanwege overigens lichte griepachtige verschijnselen bij Uw fotograaf een zelfportret uit de oude doos. Gemaakt in een openbare telefooncel in de Van Swindenstraat in Amsterdam. De titel, die ik dit werkje indertijd meegaf: Midnight Call. Je moet er maar opkomen.
Foto: Amsterdam. Najaar 1993. Gemaakt met een Olympus XA, een 35 mm camera, die je in de binnenzak kon steken.

vrijdag, december 11, 2009

Van voorbijgaande aard (66)


Etalages & de weerspiegeling van binnen in buiten of buiten in binnen. Geen anekdote, geen belangrijke feiten, maar gewoon lol in het functioneren van het oogzintuig.
Foto boven: Utrecht. 1/12/2009. 15.51 uur
Foto onder: Antwerpen. 11/9/2009. 14.53 uur

woensdag, december 09, 2009

Diemer Landschappen


In de serie “Diemer Landschappen” zoek ik steeds meer een ode aan de lulligheid van de alledaagse gewoonheid.
Foto boven: Diemen. 14.41 uur. 7/12/09
Foto onder: Diemen. 14.34 uur. 7/12/09

maandag, december 07, 2009

Nite & Silence -14


Als fotograaf altijd je ogen open houden! Op een avond, na het geven van een workshop aan het ACF, fietste ik naar huis. Thuis gekomen meteen mijn camera & statief gepakt, teruggelopen et voila!
Foto boven: Kolgans, Diemen. 19/11/09. 22.28 uur . Foto onder: Fuut, Diemen. 19/11/09. 22.34 uur.

zaterdag, december 05, 2009

Zelfportret # 62

“Feeling Blue”.
Nou ja, ’t is maar een spelletje van man & camera & fotoshop.
(Al zou ik wel graag een digitale Rolleiflex of zoiets willen hebben voor het vierkante formaat)
Foto: Diemen. 3/12/09. 10.15 uur.

donderdag, december 03, 2009

Diemer Landschappen


‘k Heb iets met het wit van berkenstammetjes. ’t Is zo lief en onschuldig. ’t Kan bijna niet waar zijn!
Foto boven. Diemen. 11/2/09. 15.45 uur. Foto onder. Diemen. 4/11/09. 14.46 uur.

dinsdag, december 01, 2009

Van voorbijgaande aard (66)


Voorbijgangers kan men zowel schuin van achteren als van schuin van voren vastleggen.
Foto boven: Antwerpen. 17/9/09 18.49 uur
Foto onder: Luzern. 3/5/09 15.46 uur

zondag, november 29, 2009

Nite & Silence -13

Doe uw kamerverlichting uit & kijk in het donker naar het scherm! Pas dan dringt het geheim van de nacht van 16 november tot U door!
Foto: Nabij Weesp. 16/11/09. 21.03 uur

vrijdag, november 27, 2009

woensdag, november 25, 2009

Diemer Landschap

Wind.

’t Waait wat af deze dagen! Op de radio vertelde iemand het komt door het uitzonderlijk zachte & warme weer van de laatste tijd. Regelmatig boven de 15 graden Celsius! ’t Voelt bijna vies aan.
Foto: Diemen, VerrijnStuartweg. 21/11/09. 16.23 uur.

maandag, november 23, 2009

Van voorbijgaande aard (65)

’t Blijft leuk: Spelen met de afbeelding op een billboard & wat zich voor de lens in de realiteit afspeelt. Vooral in België, omdat daar zoveel grote reclameborden zijn.
Foto: Antwerpen. 12/11/2009. 14.56 uur.

donderdag, november 19, 2009

Nite & Silence -12


Kijk even naar het affiche op de paal. De aankondiging voor 13 & 14 juni staat er nog steeds.
Foto boven: Station Diemen-Zuid. 9/11/09. 23.37 uur
Foto onder: Station Diemen-Zuid. 9/11/09. 23.34 uur

dinsdag, november 17, 2009

Van voorbijgaande aard (64)

De moderne compactcamera heeft in het algemeen een 3:4 formaatverhouding. Vind ik prettig om beelden in de stad te maken.
Vierkant zou als formaat te absoluut werken, 2:3 ik te langwerpig, dat hoort meer bij onderwerpen, waarbij de ruimtelijkheid meer op de voorgrond moet treden.
Weliswaar gaat deze foto over de ruimte in de stad, maar 3:4 geeft beter de beklemming van de hoge gebouwen rond het plein weer.
Foto: Antwerpen. 12/11/09. 14.42 uur.

zondag, november 15, 2009

Diemer Landschap

’t Is november en het jaar begint langzaam om te vallen.
Foto: Diemen. Overdiemerweg. 11/11/09. 15.36 uur

vrijdag, november 13, 2009

Nite & Silence -11

De nacht is in principe een zwarte doos. Dingen en zaken worden zichtbaar doordat er kunstlicht, maanlicht of sterrenlicht op valt.
In deze foto valt kunstlicht op de brug en ander kunstlicht op de weg en het kanaal eronder. Maanlicht valt op de wolken boven het dorp.
Foto: Diemen, Provincialeweg. 2/11/09. 21.27 uur.

woensdag, november 11, 2009

Zelfportret # 59

De herfst is balsem op mijn romantische ziel.
Foto: Amsterdam Flevopark. 30/10/09. 15.44 uur.

maandag, november 09, 2009

Treincoupé

Afgelopen week heb ik met Frederieke Jochems van Studio Franjo afgesproken om in de raamgalerie een expositie met de foto’s van treincoupés in te richten. Tijd maart-april. Ik wil een boekje maken ter gelegenheid . Jullie lezen er nog over!
Het is niet de eerste keer dat ik daar exposeer. In 2007 hing er mijn project
”Vanwege Mama”.
Foto: Roosendaal-Antwerpen. 21/8/09

zaterdag, november 07, 2009

Nite & Silence -10


-Een Hindoestaanse meneer stapte met zijn gezin (vrouw, jongen, meisje) op de donkere parkeerplaats in de auto en zei me dat hij deze keer heelaas geen tijd had om te poseren.
-Het raampje van een geparkeerde auto werd naar beneden gedraaid en men schreeuwde dat men niet gefilmd wilde worden.
-Een echtpaar, dat de hond en zichzelf uitliet informeerde beleefd of het mijn hobby was.
-Toen ik met het statief achterop het fietspad naar huis op reed kwam een zwarte auto op de rijbaan toeterend naast me rijden. Het raampje ging omlaag en mij werd toegeschreeuwd: “Fuck You Man!”
Kortom: De eerzame nachtfotograaf blijft niet onopgemerkt in Diemen.
Foto boven: Diemen Sniep. 21.44 uur
Foto onder: Diemen Sniep. 21.55 uur

donderdag, november 05, 2009

Zelfportret (oud)

Bij het opruimen kwam ik een mapje negatieven tegen, waarvan ik het bestaan was vergeten.
Ik scande ze in et voilá: weer voel ik het harde hout van de boomtak onder mijn achterhoofd & zie ik het verbaasde gezicht van 2 wandelaars.
Foto: Kraantje Lek. 06/1984.

dinsdag, november 03, 2009

Van voorbijgaande aard (63)

Deze foto moet langdurig bekeken worden, waarbij de kijker zijn aandacht op het midden moet richten. Dan gaan de schoenen vervreemdend werken.
Foto: Amsterdam. 16/10/09. 16.00 uur

zondag, november 01, 2009

Nite & Silence -9


Als de wind ’s nachts de herfstblaadjes beweegt, kraken zij als oud papier.
Foto boven: Diemen. 15/10/09. 22.06 uur Z.T.
Foto onder: Diemen. 27/10/09. 20.46 uur W.T.

vrijdag, oktober 30, 2009

woensdag, oktober 28, 2009

(Grote) Mannen, Kleine Treintjes





Afgelopen zondag was ik op Eurospoor 2009. Drie Jaarbeurshallen vol met modeltreintjes en vooral (grote) mannen die daar mee spelen. Er zit veel werk in al dit mooie speelgoed. Want dat blijft het, al is het voor vele mannen waarschijnlijk meer dan spel.
En ja, ’t is rolbevestigend, het zijn vooral mannen die met treintjes spelen.
Waar je wel veel vrouwen ziet, is bij de verkoopkramen, waar treintjes, rails, huisjes enzovoort worden aangeboden, al dan niet tweedehands.
Foto’s 25/10/2009. Utrecht Jaarbeurshallen. 13.00-16.00 uur.

maandag, oktober 26, 2009

Diemer Landschappen


Foto’s gemaakt op de laatste dag van de Zomertijd. Dat is voor mij de echte Tijd, niet die droeve Wintertijd, waarbij het om 18.00 uur al zo goed als duister is. Brrr.
Foto boven: Diemen. Sniep. 24/10/2009. 16.11 uur.
Foto onder: Diemen. Provinciale weg. 24/10/2009. 15.51 uur.

zaterdag, oktober 24, 2009

Van voorbijgaande aard (62)

’t Lijkt een ziekte in Nederland: Stationspleinen, die overhoop liggen. Rotterdam, Amsterdam, Arnhem, binnenkort Utrecht, enfin er zullen er ongetwijfeld meer zijn.
Foto: Rotterdam. 2/10/09. 11.15 uur.

donderdag, oktober 22, 2009

Zelfportret # 57

Hoe gedraagt het gezicht zich onder de diverse invalshoeken?
Foto: Diemen. 21/10/09. 20.10 uur

dinsdag, oktober 20, 2009

Nite & Silence -8

Het blijft verbazingwekkend. Wat een digitale camera ‘s nachts vermag. Zoals trouwe volgers van dit weblog wellicht weten heb ik ooit met een analoge camera nachtfotografie bedreven. Een van de zaken waar de fotograaf ernstig rekening mee moest houden was het Schwarzschildeffect. Dat bovendien bij kleur in de verschillende emulsielagen ook nog verschillend werkte, waardoor er allemaal onverwachte verschuivingen in de kleurbalans optraden. Die je dan weer kon compenseren met allerlei opsteekfilters. Pfff….!
Nee, dan nu. Dit was een belichtingstijd op 400 iso van 3 seconden bij f 11. (Vroeger zou dat zo’n 60 seconden geweest zijn op zo’n plek. Ook nog overbelichten, om de schaduwpartijen, in dit geval de wolkjes in de lucht goed op de film te krijgen.)
Foto: Ouddiemerlaan Diemen. 15/10/09. 21.52 uur
(Om de foto echt goed te zien, verduister je je kamer en klik je op het beeld om hem groot te zien!)

zondag, oktober 18, 2009

Diemer Landschap

Aan het langzaam vollopen van de ijsbaan kan men zien dat de winter nadert.
Foto: Diemen. 9/10/09. 14.30 uur

vrijdag, oktober 16, 2009

woensdag, oktober 14, 2009

Van voorbijgaande aard (61)

Soms vraagt men, kijkend naar mijn foto’s: “Wat is het?” Een vraag die duidt op een onnauwkeurige manier van kijken naar en denken over fotografie. Een foto is een stukje papier of een stukje plastic of een digitaal scherm met een voorstelling. Die voorstelling is nooit alleen maar een weergave van de elementen, die aanwezig waren voor de cameralens op het moment van fotograferen. Die voorstelling is de interpretatie van de fotograaf en als het goed is de kijker. Die voorstelling speelt zich dus af in het hoofd van de fotograaf en later in dat van de kijker.
Foto: Halle (B). 6/9/09. 15.10uur

maandag, oktober 12, 2009

wielerwedstrijd

Op tv heeft het nog wel wat. Kijken naar een wielerwedstrijd. Vooral ook omdat er vaak shots zijn van landschappen.
Ben je fysiek als toeschouwer aanwezig dan komt er eerst 1 wielrenner aan rijden & kort daarop de groep.

Zoef,zoef, zoef en ze zijn voorbij.
Foto: Diemerpark. Amsterdam IJburg. 26/9/09. 16.09 uur

zaterdag, oktober 10, 2009

donderdag, oktober 08, 2009

Zelfportret # 55

Het zelfportretten project wordt af en toe een onderzoek hoe je door middel van het plaatsen van het hoofd, gebruik van eenvoudige rekwisieten én nabewerking tot in dit geval tot een voor mij ook onverwacht resultaat kunt komen. Blijk ik in een soort doodskist te liggen. Well, I’m very alive & kicking.
Foto: Diemen 8/10/09 10.55 uur.

dinsdag, oktober 06, 2009

Diemer Landschap

Wat me aanspreekt in deze foto is:
-De manier waarop de schaduw het flatgebouw extra 3D geeft
-Het licht en de sfeer van het najaar
-Hoe de lege alledaagsheid van dit stuk Diemen wordt weergegeven op de foto.
Zoals wel vaker betoogd: Tijdens het boodschappen doen gemaakt (op weg naar de boekwinkel)
Foto: Julianaplantsoen. 24/9/09. 14.38 uur

zondag, oktober 04, 2009

Nite @ Silence -7

’t Seizoen van de donkere avonden begint weer en dus trekt Uw fotograaf er soms op uit bij nacht en ontij. Vervreemde beelden worden hierbij zijn en wellicht ook Uw deel. Daarbij schroomt hij niet om in de nabewerking sferen aan te scherpen.
Foto: Gruttoplein, Diemen. 1/10/09. 21.24 uur.

vrijdag, oktober 02, 2009

Zelfportret # 54

Op pleinen waar veel toeristen komen, vind men vele nationale vlaggen.
Foto: Brugge (B). 17/9/09. 14.19 uur